Novo
(2014-02-28) Ljubić
In memoriam Philip Seymour HoffmanUvijek sam bila zadivljena i začuđena kreativnošću. Što ju određuje, kamo se ona usmjerava, kakvom se tehnikom izražava? Sposobnost da osjetimo i otvorimo se nevidljivim silama unutrašnjeg svijeta, satkanog od osjećaja, slutnji, raspoloženja i misli. Potreba da te unutrašnje sile shvatimo, da ih podijelimo s drugima, da im damo neki oblik... Read more...
   |    (2014-02-03) Slobodnjak
Ovih dana smo mogli čak i u medijima čuti o obljetnici smrt Buddya Hollya koji je poginuo 3.2.1959., dakle prije 55 godina. No nisam nigdje primijetio da je netko spomenuo kako je točno 20 godina kasnije (dakle prije 35 godina) na isti datum umro i Sid Vicious član legendarnih Sex Pistolsa. Nespojivo...?! Read more...
   |    (2014-01-26) Razni autori
Kao dugogodišnji suradnik UAH-a, htio bih malo progovoriti o svojim zapažanjima glede nekih zajedničkih nastupa na predavanjima i konferencijama. Prilično me fascinira činjenica da bez obzira što se prije takvih pojedinih zbivanja nismo baš mnogo dogovarali, uvijek bismo na licu mjesta djelovali usklađeno i gotovo se mističnom preciznošću nadovezivali jedni na druge, poput savršeno uštimanog orkestra. Read more...
   |    (2013-08-01) Slobodnjak
Svatko tko se bavi astrologijom (a i mnogi drugi) uzima 12 znakova zodijaka kao činjenicu. No da li ste se ikad upitali zašto baš 12 znakova? Read more...
   |   

DA08

Popis blogova

Značajke hrvatske astrološke škole


Kao dugogodišnji suradnik UAH-a, htio bih malo progovoriti o svojim zapažanjima glede nekih zajedničkih nastupa na predavanjima i konferencijama. Prilično me fascinira činjenica da bez obzira što se prije takvih pojedinih zbivanja nismo baš mnogo dogovarali, uvijek bismo na licu mjesta djelovali usklađeno i gotovo se mističnom preciznošću nadovezivali jedni na druge, poput savršeno uštimanog orkestra.

 

 Kao dugogodišnji suradnik UAH-a, htio bih malo progovoriti o svojim zapažanjima glede nekih zajedničkih nastupa na predavanjima i konferencijama. Prilično me fascinira činjenica da bez obzira što se prije takvih pojedinih zbivanja nismo baš mnogo dogovarali, uvijek bismo na licu mjesta djelovali usklađeno i gotovo se mističnom preciznošću nadovezivali jedni na druge, poput savršeno uštimanog orkestra. Je li to rezultat našeg dugogodišnjeg poznanstva u okviru kojeg smo se uspjeli tako podsvjesno uskladiti ili je djelovanje hrvatskih astrologa rezultat, kako bi David Bohm rekao, nekog nedokučivog ali funkcionirajućeg implicitnog poretka?

Recimo to ovako – očito je rezultat rada bilo koje udruge i osnovni tonalitet aktivnosti, bilo astrološke bilo neke druge, prvenstveno odraz opće atmosfere i lokalnog podneblja. Stoga bih istakao neke posebnosti primijećene u mojoj suradnji s ostalim hrvatskim astrolozima kao značajke po kojima se hrvatska astrološka škola razlikuje od ostalih, npr. srpske ili slovenske, a da se to eksplicitno još nije do sada spominjalo niti se tome odavala neka posebna pozornost. Udruga astrologa Hrvatske mogla bi to upotrijebiti kao neku vrstu nacrta za usmjeravanje svojih budućih aktivnosti, dok bi čitatelji koji su izvan tog procesa ali se bave ili zanimaju za astrologiju iz ovih redaka mogli izvući neke dodatne smjernice kako bi se horoskop trebao kvalitetnije analizirati.

Prva značajka koju sam primijetio na našem zajedničkom predavanju na temu astrologije i znanosti je inzistiranje na astrološkim istraživanjima. Istraživanja ne moraju nužno biti znanstvena niti se oslanjati na neku fizikalnu zakonitost (na čemu recima ja inzistiram u svom radu), ali se moraju temeljiti na nekoj makar filozofskoj paradigmi koja bi se u praksi preispitivala, kao i na statistici velikih brojeva. Astrološki radovi su vrlo često prepisivani u prošlosti, i prilikom takvog višestrukog prepisivanja došlo je do pogrešnih interpretacija u tekstovima, tako da astrologija koju znamo danas možda i nije postojala u istom obliku kao prije par tisućljeća. Lako bi se moglo desiti da je verzija astrologije koju danas imamo potpuno pogrešna. Stoga proučavanje astrologije ne bi trebalo završiti kao idolopoklonstvo ili vjerovanje u svaki astrološki tekst koji se pročita na internetu ili u astrološkoj literaturi. Autoriteta u strogom smislu ne bi trebalo biti, svi smo pogrešivi kao ljudska bića i svi smo kako Lilly kaže samo "skromni studenti astrologije", i svakom znanju trebalo bi pristupati kritički i objektivno, s time da nam najvažniji kriterij treba biti da li to je znanje u stvarnosti primjenjivo ili nije.

Tako dolazim do slijedeće značajke, a to je upotrebljivost. Da bi astrološko znanje bilo upotrebljivo, treba profiniti njenu metodologiju i očito izbaciti nepotrebne redundantne elemente i metode koje ne funkcioniraju u praksi, te zadržati one koje "drže vodu". Svjestan sam da će me neki moji kolege optužiti da sam redukcionista, ali po mom mišljenju bolje je imati reduciranu astrologiju nego neupotrebljivu. Pri tome se u potpunosti slažem sa astrologom Selvom koji je 1906. na sjednici francuskog astrološkog društva pokrenuo vrlo radikalnu inicijativu da se počiste brojni neosnovani aforizmi okrnjene astrološke tradicije i da se na novim osnovama, slijedeći induktivne metode suvremene pozitivne znanosti izgrade funkcionalnije metode za tumačenje horoskopa i time dokaže njihova ispravnost. Na žalost, takva inicijativa ni u prošlosti nije prolazila (Gauquelinovi i Barbault pokušavali su nešto slično – mogli bismo reći da je naglasak na znanstvenoj metodologiji jedna od bitnih karakteristika francuske astrološke škole) a i danas je izuzetno teško nagovoriti astrologe na ovaj vrlo naporni i dugotrajni ali po mom (i Selvinom) mišljenju neophodan proces.

Primjer takvog jednog redukcionizma koji možda podsvjesno prolazi kod predstavnika hrvatske škole astrologije, a kojeg sam primijetio kao našeg zajedničkog čimbenika u predavanjima na prošlogodišnjim Danima astrologije na temu prediktivnih metoda je simultana upotreba višestrukih aspekata. Iako sam mislio da ću biti jedini koji je iskoristio taj izum za koji iz osobne prakse znam da daje rezultate, ispostavilo se da je većina predavača bez da smo to prethodno iskomunicirali upotrijebila isti koncept. Ako znamo da aspekti između dviju planeta ponekad daju rezultate a ponekad ne, a znamo da sa tri ili više planeta u aspektu značajnijom sigurnošću dokazujemo astrološki utjecaj, zbog čega bismo gubili vrijeme analizirajući jednostavne, dvoplanetarne aspekte?

Usporedio bih to sa srpskom astrološkom školom, koju od milja zovem "baroknom" školom astrologije. Srpska astrologija, čiji je ovovremeni glavni predstavnik Aleksandar Imširagić, gaji astrologiju koja lijepo zvuči i lijepo izgleda, ali je prepuna nepotrebnih elemenata i izuma koji u praksi ne funkcioniraju. "Aca" je svoju astrologiju načičkao gomilom debeljuškastih anđelčića da bi na uštrb manjeg funkcionalizma dobio na senzacionalizmu i postao "Faca". Iako poštujem Imširagića kao možda trenutno najplodnijeg astrološkog autora na području bivše Jugoslavije i posjedujem većinu njegovih izdanih knjiga, iako je vrlo vješto i sistematski i metodički dokumentirao postojeću astrologiju (sa naglaskom na tradicionalni dio), mnoge njegove postavke ne stoje. Njegov famozni koncept "serije" u kojoj simboliku polja, znakova i planeta međusobno izjednačava (npr. serija 3 je simbolika trećeg polja, Merkura i znaka Blizanaca) potpuno je protivan lingvističkim pravilima astrologije, prema kojima treba razlučiti značenje imenice (planete), pridjeva (astrološki znakovi) i objektnog skupa (astrološka polja). Strijelac možda jeste autoput (kao moderna verzija bivših konjskih kaldrmi) ali definitivno nije igla. Muževi Elizabeth Taylor nisu označeni sa svakim drugim poljem počevši od sedmog, itd. Takve astrološke inovacije temeljene na pojedinačnim primjerima ne samo da su neupotrebljive u široj praksi, nego su i u suprotnosti sa konceptima tradicionalne astrologije. Međutim, takva astrologija u Srbiji prolazi, što je opet posljedica podneblja. Srpsku školu astrologije određuje senzacionalizam, poetičnost i nagomilavanje elemenata – Imširagić se sam deklarira kao astrološki umjetnik, naglasak je na interpretaciji koja ne mora nužno odgovarati realnoj situaciji, bitno je da je virtuozna. Ove značajke imanentne su i u predimširagićevom astrološkom razdoblju i prisutne su i kod drugih autora, što potvrđuje da se radi o karakteristikama prostora, a ne vremena.

Naredna bitna značajka hrvatske škole je naglasak na specijalizaciji. Mnogi astrolozi specijalizirali su se u pojedinim granama astrologije, kao što su astrologija malih tijela, sabijanska simbolika, uranska ili helenistička astrologija, i ne samo da je primjenjuju nego i istražuju unutar njihovih okvira neke nove mogućnosti. Manje je populistička i internacionalno poznata od recimo slovenske, njeni predstavnici su više samouki nego što su nečiji izravni učenici (opet za razliku od Slovenaca). Jedna od glavnih značajki slovenske astrološke škole je odvojenost tradicionalnog i psihološkog pristupa, dok hrvatska astrološka škola više naginje ka sintezi. Mogli bismo zapravo reći da je psihološka astrologija također grana poput uranske, a da je tradicionalna astrologija zapravo - sve ostalo. Ova razlika u pristupu proizlazi iz različitih svjetskih previranja u trenutku kad se slovenska astrologija razvijala i koja su uzrokovala takvu podjelu, što se za hrvatsku astrologiju ne može reći.

Ono što je međutim sasvim sigurno, to je da za razliku od navedenih već formiranih škola, hrvatska astrologija tek sada dobija jasniji oblik, smisao i svrhu djelovanja. Koliko god se mi slagali ili ne slagali sa navedenim značajkama, priznavali ih ili ne, one su intuitivno prisutne i vjerojatno će, opet htjeli mi to ili ne, u većoj ili manjoj mjeri imati utjecaj na razvoj astrologije na ovim područjima.

 

DA08 Ban972x60

top